De meest gestelde vraag aan mij van kersverse, of al wat minder verse, moeders in mijn omgeving: “Nath, hoe kom ik van die buik af?” Ook is het buikje, samen met pijnklachten, een van de meest gehoorde ongenoegens van de dames die bij me komen trainen.

 

Je buik en de rest van je lijf veert na de bevalling nu eenmaal niet vanzelf weer terug naar de oude vorm. Om dat te begrijpen, is het goed te weten hoe een zwangerschap je lichaam beïnvloedt. Door de groeiende buik, wordt je linea alba, het stuk bindweefsel wat je rechte buikspieren met elkaar verbindt, dunner en rekt op waardoor die spieren ook oprekken en gaan wijken, een diastase heet dat, een heel natuurlijk proces. De ligamenten en gewrichten in je bekken worden instabieler, je bekkenbodem wordt zwakker onder het gewicht van je baby. Je diafragma, je middenrif, verandert om je groeiende buik de ruimte kunnen geven en daardoor ga je anders ademhalen. Spieren worden strammer, zwakker, soms minder actief of juist overactief.

Pregnancy Chiropractor Toronto | Transform Chiropractic

Zodra je bent bevallen springt alles niet ineens vanzelf terug op z’n plaats. Sterker nog, voeden, tillen, uren met je kind rondhupsen, vermoeidheid en daarbij wellicht nog het herstel van de bevalling of keizersnede werken deze fysieke veranderingen verder in de hand. Al deze veranderingen hebben effect op je alignment en postuur en zorgen vaak voor compensaties in het lichaam waarbij nieuwe bewegingspatronen ontstaan.

Loose the pooch

Postpartum herstel en core herstel begint bij mij dan ook altijd met het herkennen van en ingrijpen bij een slecht postuur, als je zit, staat of beweegt en dat corrigeren. Daarbij kijk ik naar je ademhaling. Door de separatie kan je core onvoldoende spanning leveren, waardoor je onderrug harder moet werken en je bekken instabiel aan kan voelen. Dit kan weer leiden tot pijn in je onderrug en te veel druk op je bekkenbodem met allerlei klachten zoals verzakking of urineverlies. Het weer goed leren ademhalen zorgt ervoor dat je je weer voldoende spanning op je linea alba kunt zetten, maar ook dat de pooch vermindert. Voor de extra kilootjes waar je misschien nog vanaf wilt, kunnen we je voeding onder de loep nemen.

Wat houdt de les in?

In de Small Group Training Core Herstel op zondagochtend 9 uur ga ik je leren hoe je je core spieren moet gebruiken. We starten de les met mobiliserende oefeningen en vervolgen met het activeren en versterken van de spieren in je core (en dat is meer dan alleen de sixpack!) Daarbij doen we andere oefeningen, zoals squats en deadlifts, waarbij je je core functioneel gaat leren gebruiken.

Postpartum fit en recovery

Wil je intensiever aan de slag met je herstel na de zwangerschap, dan kun je ook voor andere trainingsvormen bij me terecht, zoals personal training en online coaching middels mijn Postpartum Fit en Recovery Programma.  

Ik werk samen met bekkenfysiotherapeut Roos van Heesewijk om je van de allerbeste  zorg te kunnen voorzien.

Wil je al tijdens je zwangerschap weten waar je op moet letten of wil je in je kraamtijd al wat eenvoudige oefeningen doen, dat kan!

Voor meer informatie over de kosten van de small group trainingen en personal trainingen, klik hier. Interesse of meer weten? Laat hier je gegevens achter!