Mijd alles met zo’n parapluutje erin. En meer geniale praktische tips om de extra vakantiekilo’s op de pens te voorkomen.

Je bent misschien al maanden aan het toewerken naar je vakantie. Je microvezelhanddoekjes alvast op rolletjes naast elkaar in de koffer leggen, shampoos overgieten in kleine flacons, oppas regelen voor je konijn, uit je hoofd leren hoe je in het Italiaans zegt “Als ik je nu volg naar je tent, wil je me dan houden?” Of, als je een man bent, leg je waarschijnlijk een uur voor vertrek een stapeltje onderbroeken op het bed met je tandenborstel erop en hoef je alleen de navigatie in te stellen zodra je in de auto stapt. Ik ben zelf meer van het type dat ineens in de stress schiet bij de gedachte dat ik al over twee dagen naar Manilla vlieg en nog geen idee heb hoe ik op dat ene eiland kom waar ik met walvishaaien kan zwemmen en nog honderdduizend dingen moet regelen voor vertrek (koelkast leeg eten, was wegwerken voordat ik thuiskom met nog meer was, Paniek! Waar is m’n flight bag/ snorkel/ EHBO-kit/ reisstekker, ..?) om zich vervolgens te bedenken dat het gewoon één groot avontuur wordt en er gedurende de 16-uur durende vlucht nog tijd zat is om de Lonely Planet te lezen en in de relaxmodus te komen.

Helaas staat reizen en vakantie voor velen vaak synoniem voor de wilskracht om gezond te eten overboord gooien met daarbij de motivatie om te sporten. Maanden hard werken voor die killer abs of dat gezonde energieke lijf kan in een paar weken vakantie teniet wordt gedaan met extra vakantiekilo’s op de pens. Zonde!

Hoewel op vakantie al je smoesjes om niet naar de sportschool te gaan en geen gezonde maaltijd te nuttigen niet meer gelden, je bent immers lekker uitgerust en hebt zeeën van tijd, is het voor de meesten niet het moment om bewuste keuzes te maken. Toch is het niet zo moeilijk om extra uitspattingen op vakantie te balanceren met goede gewoonten. Ik geef je graag een aantal (realistische) tips die ik zelf toepas om volop van mijn vakantie te genieten zonder dat ik aan het einde van de reis alle bikinipics wil wissen. Hier komen ze:

Plan vooruit

Dat vind ik dus een moeilijke, maar eenmaal op vakantie lukt dat vaak aardig. Morgen tapas en coacktails op het dakterras van dat ene kneuterige restaurantje dus vandaag 100 burpees in de branding. Of: Morgenochtend een katamarantocht van 8 uur, vandaag even naar de lokale markt voor fruit en noten voor onderweg. Dat idee. Door te plannen voorkom je overeten aan calorierijke luchthavensnacks of fastfood langs de weg bijvoorbeeld. Is je accommodatie uitgerust met een uitgebreid ontbijtbuffet? Leg een voorraadje aan vruchten of voorverpakte (volkoren) granenrepen aan voor tussendoor, zodat je elke drie uur iets verantwoords kunt snacken.

Snacking langs de weg tijdens een motortochtje over Coron Island, PH

Blijf bewegen

Pak die hardloopschoenen in en dat fluorescerende workoutpakje, dat springtouw en die bikini die je niet kwijt raakt tijdens het baantjes trekken. Probeer een paar keer per week in de ochtend een workout te plannen, zoals een rondje rennen over de boulevard, een bodyweight circuit voor de vouwwagen, een flinke wandeling die berg op of zwem voor je ontbijt op en neer naar die boei. In de ochtend zijn de temperaturen vriendelijker, heb je nog bergen energie en zul je later die dag gezondere keuzes maken. Kom verder regelmatig van je luie reet af en ga een potje badmintonnen, voetballen met de kids of verken de omgeving op de fiets of te voet. Bewegen op vakantie draait vooral om de fun. Probeer eens iets nieuws uit. Leer kitesurfen, ga SUPpen of huur een kano (als de relatie sterk genoeg is, want dit kan oorlog worden). Je hoeft niet uren te trainen elke dag, maar pers enige vorm van dagelijkse activiteit in je programma en dat geeft je een buffertje om toch dat pilsje op het terras te kunnen pakken.

Begin met een goed ontbijt

Als je je dag al start met pains au chocolat is de kans groot dat je de dag verder als verloren beschouwd. Zorg dus voor een voedzaam ontbijt waar eitwitten, vitaminen en vezels inzitten, zoals een omelet met groenten, bakje yoghurt met fruit en granen. In veel landen zul je geen volkoren brood vinden, skip dan het witte brood en neem oatmeal/ havermout (kennen ze bijna overal) en voorkom zo een enorme piek in je bloedsuikerspiegel waardoor je even later zin krijgt in chocola, ijs, koek, taart en chocola.

Bestel slim aan de bar

Die mierzoete cocktail aan de beachbar met dat parapluutje erin en die verschillende kleurtjes en siropen doet het goed op je Instagram, maar bevat wel bijna 500 kcal. Drink er zo twee per dag gedurende een week et voila, er zit een kilo bij.

Even een rondje ‘Ken je alcoholische calorieën’:

  • Wijn en bier rond 120 kcal per glas
  • Champagne ongeveer 84 kcal
  • Sherry 75 kcal
  • Gin, rum, whiskey en wodka zijn betere opties gemixt met bv spa rood of veel ijsblokjes, want bevatten minder dan 100 kcal.
  • Wil je toch een cocktail? Bedenk je dan dat hoe meer ingrediënten en kleurtjes erin zitten, hoe groter de hoeveelheid calorieën waarschijnlijk zal zijn. Ga voor een Daiquiri (120 kcal) een skinny bitch (wodka met spa rood <100 kcal) of een skinny gin tonic door de tonic te vervangen voor spa rood en wat limoensap (<100 kcal). Drink na elke consumptie (of twee) een glas water om ervoor te zorgen dat je niet te veel uitdroogt.

Maak keuzes

Neem dat ijsje in de middag of dat dessert, maar niet allebei. ‘Cheat’ alleen als het je echt waard is om te cheaten. Heeft dat koffietentje de beste triple chocolate brownies in town? Go for it! Gaat dat voorgerecht echt je dag verrijken of neem je er maar gewoon eentje voor de gezelligheid? Ben je helemaal los gegaan tijdens de lunch, neem dan iets lichts als diner, een salade, gegrild visje, zoiets. Komt er standaard brood op tafel? Bedank vriendelijk en stuur het direct terug naar de keuken, dan kom je ook niet in de verleiding.

Schep strategisch bij het buffet

Bij buffetten gaan vaak alle remmen los. Hey, je hebt er immers voor betaald dus je maakt zonder nadenken een vierde gang naar de tafels vol vreten. Vraag jezelf eens af of je het dan ook nog echt lekker vindt. Waarschijnlijk niet..

Je eerste hulp bij een lopend buffet:

  • Scan eerst het hele buffet en bepaal dan wat je opschept in plaats van maar meteen beginnen met scheppen en je nog niet eens bij het eierstation bent en je bord al vol gestapeld is;
  • Of neem eerst een bakje koffie nadat je het hele ontbijtbuffet hebt geïnspecteerd. Je ergste trek is dan al wat geminderd;
  • Loop maar 1 keer voor voor- en hoofdgerecht en deel eventueel een klein bordje met dessertjes;
  • Zorg dat je bord voor 4/5e is gevuld met groenten en eiwitten (vlees/vis/ei) en dat het veel verschillende kleuren bevat. Dit zijn met name de producten die je lijf voeden met de voedingsstoffen die het nodig heeft. Kies voor de andere 1/5e je treat voor die dag;
  • Skip ook hier het brood als voor- en bijgerecht;
  • Kies vooral voor veel verse gegrilde, gestoomde of rauwe producten, die hebben zo veel smaak dat sauzen overbodig zijn;
  • Denk je echt nog heel erg trek te hebben nadat je je eerste bord hebt leeg gelikt, wacht even 15-20 minuten voordat je meteen weer loopt. Grote kans dat je maag dan het signaal aan je hersenen heeft afgegeven dat je vol zit;
  • En misschien overbodig, maar neem alleen datgene wat je echt heel lekker vindt en controleer je portie. Dan kan je later die avond toch nog die drankjes pakken op dat feestje.

Hoe doe jij dat op vakantie? Laat je jezelf helemaal gaan of hou je regelmaat en controle? Ik ben heel benieuwd!

 

Advertisements